Leusden,
26
oktober
2020
|
15:54
Europe/Amsterdam

MAN bundelt krachten met universiteiten van Nürnberg in waterstofcampus

  • Samenwerken aan onderzoek, ontwikkeling en training
  • Fundament voor succesvolle transformatie van huidige dieselmotor-fabriek in Nürnberg

MAN Truck & Bus, de Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) en Nürnberg Tech (THN) hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend voor onderzoek en ontwikkeling van systemen voor de aandrijving van voertuigen op waterstofbasis. Als onderdeel van deze samenwerking gaan universitaire academici en studenten voor het eerst een laboratorium runnen met proefopstellingen voor onderzoek naar waterstoftechnologie. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de engineers van MAN, direct op het terrein van de fabriek. Met deze waterstofcampus legt de MAN-dieselmotorenfabriek nu de basis voor een succesvolle transformatie naar alternatieve aandrijvingen.

Het bundelen van de krachten tussen onderzoekers en ingenieurs in de MAN-fabriek maakt een directe samenwerking binnen het projectteam mogelijk. Het partnership op de Hydrogen Campus en de infrastructuur die daar al beschikbaar is, voorziet tegelijkertijd in praktijkgericht en toegepast onderzoek en ontwikkeling. De wederzijdse overdracht van expertise is bedoeld om het onderzoek naar waterstofaandrijvingen aanzienlijk te versnellen.

Hydrogen Campus

De competenties van de partners passen perfect in dit proces: FAU gaat zich richten op fundamenteel onderzoek, THN zal zijn sterke punten op het gebied van toegepast onderzoek benutten, terwijl MAN ervoor zorgt dat de onderzoeksresultaten worden geïntegreerd in de productie van waterstofbrandstofcellen en verbrandingsmotoren die in trucks en bussen worden geïnstalleerd. De partners hebben allemaal hetzelfde doel: de metropoolregio rond Nürnberg moet een Europees competentiecentrum voor waterstofaandrijving worden in het kader van de door de Beierse regering geformuleerde strategie Hydrogen.Bavaria (H2.B). Op de lijst van belangrijke institutionele onderzoekspartners in de regio staan naast FAU en TH ook het Helmholtz-instituut voor hernieuwbare energie (HI-ERN), Energie Campus Nürenberg (EnCN), de Neurenberg-campus voor technologie en twee Fraunhofer-instituten: IIS (instituut voor geïntegreerde circuits) en IISB (instituut voor geïntegreerde systemen en hardwaretechnologie).

Het werk dat op de Hydrogen Campus plaatsvindt omvat de gehele waardeketen van dit type aandrijfsysteem: van milieuvriendelijke waterstofproductie via de distributie, de infrastructuur en het weer omzetten in elektriciteit tot en met de toepassing van de technologie in voertuigen voor klanten.

Onderwijs en opleiding

Een ander belangrijk doel van de overeenkomst is samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding. De voordelen voor MAN zijn tweeledig: enerzijds biedt de Hydrogen Campus de bedrijfswagenfabrikant de mogelijkheid om potentiële kandidaten van FAU en TH vroegtijdig te identificeren en hen ervan te overtuigen dat MAN een innovatieve werkgever is. Anderzijds gaat de structurele transformatie van de bedrijfswagenindustrie gepaard met een enorme behoefte aan bijscholing en voortdurende professionele ontwikkeling: zo kan MAN gebruikmaken van de onderzoeks- en onderwijsexpertise van FAU en TH, bijvoorbeeld wanneer een dieselmotorontwikkelaar moet worden opgeleid tot brandstofceldeskundige. In ruil daarvoor profiteren onderzoekers en studenten van de jarenlange ervaring van MAN op het gebied van waterstofaandrijving en van infrastructuur zoals testopstellingen.

Dr. Frederick Zohm, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus SE en verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling: “Als fabrikant van bedrijfsvoertuigen staan we voor de grootste transformatie in onze industrie sinds de uitvinding van de dieselmotor. MAN gaf Rudolf Diesel destijds het geld en de uitrusting die hij nodig had om zijn motor te ontwikkelen. Tegenwoordig gaat het om het succesvol industrialiseren van alternatieve aandrijfsystemen zoals elektrische aandrijvingen met accu, brandstofcellen of waterstofverbrandingsmotoren. We houden ons wederom bezig met de basisontwikkeling van nieuwe aandrijfvormen. Ik kijk er echt naar uit om samen met FAU en THN te werken aan de ontwikkeling van waterstofaandrijvingen.”