14
mei
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

MAN Apeldoorn bouwt op ‘ecofactorij’ duurzaam pand


Op de beschikbare 8.700 m2 grond, op een zichtlocatie aan de Zutphenseweg, bouwt projectontwikkelaar Aad Ruijgrok momenteel het pand van 2.630 m2. Die ruimte zal grotendeels gebruikt worden door MAN Apeldoorn. Het resterende deel van het pand is bestemd voor zusterbedrijf Pon Power, die als officieel serviceprovider van Caterpillar producten hier haar serviceplanning, onderdelenopslag en -voorziening voor servicemonteurs realiseert. 


Windmolens

“Met deze nieuwbouw zetten wij een belangrijke nieuwe stap ”, legt Freek Steinmann uit. De directeur van acht dealervestigingen van MAN Truck & Bus in Zuid Oost Nederland is enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling. “Passend bij de uitgangspunten van dit terrein bouwen wij hier uiterst duurzaam. Dat betekent dat wij investeren in warmte-terugwinning, gebruik maken van materialen met de hoogste isolatiewaarden, energiezuinige verlichting toepassen, een speciaal deur-besturingsprogramma in gebruik nemen om warmteverlies te voorkomen en gaan stoken met een zogenoemde pelletkachel. Pellets zijn op hockeypucks gelijkende schijven vervaardigd van restproducten uit biomassa, hout en andere hoog-calorische brandstoffen. Om na de verbranding de emissie nog verder te reduceren is er in het afvoerkanaal ook nog eens een naverbrander aangebracht.  Binnen Pon Holdings, moedermaatschappij van onder andere MAN Truck & Bus en MAN Nederland Dealer, is het voor het eerst dat deze techniek wordt toegepast. Verder bestaat het plan om hier op het park windmolens te plaatsen, waar de gebruikers mede-eigenaar van worden om zo ook voor een deel in hun energiebehoefte te kunnen voorzien.” 


TrailerPartners poort

Het nieuwe pand is niet alleen modern en duurzaam, maar biedt met zeven werkstraten ook meer ruimte. “Ons bestaande bedrijf is verouderd en moest vervangen worden. Vandaar dat wij hier kiezen voor een totaal nieuwe inrichting. Inclusief een separate APK-straat en een speciale straat voor het onderhoud van de MAN LNG Openbaar Vervoerbussen, die ook in deze regio steeds meer rijden. Voor het onderhoud aan getrokken materieel komt er een speciale TrailerPartners poort. Dit is de universele en transparante serviceformule van het MAN-dealernetwerk en is gericht op het kostenefficiënt en volledig onderhoud van getrokken materieel. Daar waren wij altijd al sterk in en dat kunnen we met deze ontwikkeling verder uitbouwen.” 


Militaire voertuigen

Naast de collega’s van Pon Power, is er sprake van nog een derde bedrijf binnen het pand.  “Dat is KrausMaffei die in opdracht van Defensie als leverancier het onderhoud aan de zogenaamde mattenleggers verricht”, vervolgt Steinmann. “De onderbouw van die militaire voertuigen komt van MAN en dat maakt dat wij samen het totale onderhoud hier verrichten en daar ook een straat voor hebben ingericht. In totaal werken hier voor MAN acht technici, een partsmedewerker, receptionist en een bedrijfsleider. Nog niet zo lang hebben we onze verkoopstaf in deze regio uitgebreid om ons marktaandeel nog verder te vergroten. In de afgelopen periode kozen steeds meer bedrijven voor de producten en services van MAN en dat verklaart ook de toename in het marktaandeel van 5ijf à 6 procent naar 12 procent nu.”   


‘Beter kan niet’

Aan de start van de bouw ging een lange periode vooraf. Steinmann heeft dan ook vertrouwen in de toekomst. “We zitten hier op een zichtlocatie, precies tussen de A1 en de A50. Beter kan dus niet. Verder ontwikkelt dit bedrijvengebied zich als een transport- en logistiekcentrum in deze regio. Ik kan niet wachten op het moment dat wij dit bijzondere pand in gebruik kunnen nemen.”