21
augustus
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Kampioensteam Audi Sport verovert Europa met MAN TGX-trekkers

Het gaat Audi sportief gezien voor de wind. In de DTM, de ‘Formule 1 onder de toerwagens’. Met nog drie races te gaan ligt Audi-rijder Mike Rockenfeller op koers voor zijn eerste DTM-titel. Het voorlaatste raceweekend is overigens van 27-29 september op Circuit Park Zandvoort.

In het WEC boekt Audi eveneens uitstekende resultaten. Audi won dit jaar onder meer de legendarische 24-uursrace van Le Mans en de 6-uursrace van Spa-Francorchamps. Het merk uit Ingolstadt bezet dan ook de plaatsen 1 en 2 in het klassement.



Scala aan veiligheidsvoorzieningen

Waardevolle lading binnen strakke tijdschema’s en in perfecte staat afleveren: het is de uitdaging waar elke beroepschauffeur voor staat.  De chauffeurs van Audi Sport zijn zeer goed toegerust op het vervoeren van al het teammaterieel. De MAN trucks bieden dankzij hun XXL-cabines volop ruimte en comfort. Omdat nachtwerk eerder regel dan uitzondering is, zijn de MAN’s TGX voorzien van een scala aan veiligheidsvoorzieningen, met onder meer led-dagrijverlichting, xenon-verlichting, adaptive cruisecontrol en het rijstrookcontrolesysteem Lane Guard System (LGS).



Nu al Euro 6

Audi profileert zich in de langeafstandsracerij met ‘groene’ turbodieseltechnologie. Dus was het niet meer dan logisch dat de gekozen MAN trucks de uitrusting van de raceteams zo milieuvriendelijk mogelijk naar de circuits vervoeren. De MAN TGX-trucks van Audi Sport zijn van het nieuwste design en voldoen al aan de Euro 6-emissienorm die vanaf 1 januari 2014 van kracht wordt. Het lage verbruik is daarbij mooi meegenomen, want het gaat om flinke afstanden. Zo werd begin augustus de DTM (voor het eerst) verreden op de Moscou Raceway, waarbij de zeven MAN’s TGX in enkele dagen ruim 4.000 kilometer moesten afleggen.



Aan de start met 480 pk

“MAN is al jarenlang een sterke en betrouwbare partner”, zegt Dieter Gass, die de leiding heeft over de DTM-activiteiten van Audi Sport. “De trucks die we nu gebruiken hebben nagenoeg hetzelfde vermogen als de Audi RS 5 DTM. De Euro 6 D26 common-rail dieselmotor in de trucks levert een maximumvermogen van 353 kW/480 pk. Dat betekent natuurlijk niet dat ze even snel zijn, maar ze zorgen er wel voor dat onze ‘vracht’ op een veilige en betrouwbare manier op alle circuits aankomt. We kunnen altijd op ze bouwen en dat is een prettig idee.”