16
mei
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

GVB Amsterdam kiest opnieuw voor MAN

Als basisvoertuig fungeert een Euro5/EEV MAN TGM 18.340, 4x2 met TipMatic, waarvan gecertificeerd ombouwer Toni Maurer GmbH in het Duitse Turkheim de breedte terugbracht tot 2,30 meter. Een noodzakelijke maatvoering omdat het voertuig op rails tussen rijdende trams zijn werkzaamheden verricht. Bekker LaGram paste de FAUN Ecostream veeg/zuigwagen-opbouw eveneens aan op die 2,30 meter. Firma Van Tetering voorzag het geheel van een railwielonderstel.



4x4 railwielonderstel


Al eerder koos GVB voor het truckmerk MAN. In 2001 kwamen er voor het reinigen van de rails twee smalspoor MAN’s M2000 18.225 LL City met 220 pk sterke motor in bedrijf. Reinigers die alleen met de voorwielen van de grond kwamen op het moment van insporen. De wielen achter zorgden voor de tractie.



Onder deze nieuwe MAN TGM, die de bestaande M2000 deels vervangt, bouwde Van Tetering een 4x4 railwielonderstel waarmee de complete auto heft op het moment van insporing. Een handeling die slechts enkele seconden vraagt en door middel van camera’s onder de auto ook volledig kan worden gevolgd door de machinist/chauffeur in de cabine.



Voor de aandrijving zorgen vier aan de spoorwielen gemonteerde hydraulische rijmotoren. Een zogenaamde flowdevider, die de oliestromen naar de motoren reguleert, zorgt daarbij voor een optimale en constante overbrenging op de tramrails. Alle motoren zijn voorzien van een werk- en een parkeerrem. Met behulp van de meedraaiende en zwenkende railwielstellen kan het voertuig zowel voor- als achteruit een boog van 18 meter doorlopen.



Reiniging 220 km rails


Goede ervaringen met eerdere MAN-voertuigen en de beschikbaarheid van de gewenste breedtemaat, lieten na aanbesteding de keus vallen op het door Bekker LaGram geoffreerde MAN TGM smalspoor railreinigingsvoertuig  Deze reinigt wekelijks een groot deel van de 220 kilometer rails dat binnen de stedelijke grenzen van Amsterdam ligt.  



Vanuit milieuoogpunt maken de drie PTO’s, die voor het volledig functioneren van de railveger zorgen, gebruik van de AdBlue-vrije Euro5/EEV MAN-dieselmotor. Eenmaal ingespoord behoudt het gaspedaal zijn functie en zorgt het voor de hoeveelheid olie die naar de hydraulische motoren vloeit. Het toerental van de dieselmotor ligt daarbij op 1.200 per minuut.



Railreinigingsspuitkoppen


Het Amsterdamse railnetwerk bestaat voor 95 procent uit zogenoemde groefrails waarin zich allerhande hardnekkig afval kan nestelen. Bekker LaGram ontwikkelde railreinigingsspuitkoppen die met een variabele waterdruk van 250 tot 500 Bar het vuil uit de groef spuiten. Dit kan zowel vooruit- als achteruitrijdend. De op een slof gemonteerde borstelloze zuigmond is speciaal ontwikkeld en is bij eventuele verstoppingen snel weer operationeel. Voor het opzuigen van water en afval levert de ventilator een capaciteit van maximaal 18.000 m3 per uur.  De inhoud van de vuilopslag bedraagt 7 m3. Aan schoon water is 4.000 liter aan boord. Speciaal voor dit voertuig bouwde Bekker LaGram een bedieningspaneel waarmee alle functies prettig binnen handbereik van de chauffeur liggen. 



Onderhoud bij leveranciers


De werkzaamheden die het voertuig binnen de dagelijkse tramexploitatie uitvoert, voltrekken zich met een snelheid van maximaal 15 km/uur. Voor het overige voldoet het voertuig aan alle tram-eisen, zoals speciale verlichting, een bel en wisselbediening via het VETAG-systeem. Voor het volledig onderhoud van het nieuwe voertuig valt  GVB terug op de betrokken leveranciers.