Leusden,
29
maart
2019
|
13:10
Europe/Amsterdam

Grip op de zaak met de MAN TGE 4x4

Binnen het succesvolle TGE bestelwagenprogramma levert MAN tevens de TGE 4x4 met variabele vierwielaandrijving, om onder alle omstandigheden grip te houden op de zaak. Het Zwitserse evenementenproductiebedrijf smARTec heeft zojuist zijn derde TGE 4x4 aangeschaft en prijst het model om zijn efficiency en grote mate van veiligheid.

“’s Zomers hebben we vaak te kampen met modder, in de winter met diepe sneeuw,” vertelt Urs Schmid. “We hebben niet alleen een groot laadvermogen nodig, maar ook een goede tractie. Daarom hebben we voor de MAN TGE 4x4 gekozen.” Schmid is directeur van smARTec, een evenementenproductiebedrijf uit het Zwitserse Aarau. Over voertuigen met 4x4 had hij nog nooit nagedacht, totdat hij ontdekte hoeveel tijd er in de winter verloren ging aan de montage van sneeuwkettingen.

TGE 4x4 bewijst zijn nut

Sinds januari 2019 heeft SmARTec twee MANs TGE 4x4 in gebruik. “De auto’s hebben hun nut meteen bewezen,” merkt Schmid op. “We kregen de opdracht om het licht en geluid te verzorgen tijdens de Snow Polo World Cup in St. Moritz – midden op het bevroren meer. Dankzij onze MANs TGE 4x4 hebben we deze opdracht snel kunnen uitvoeren, en zijn ons hoge kosten bespaard gebleven.”

De medewerkers van smARTec zijn zeer te spreken over de capaciteiten van de MAN TGE 4x4. “Zelfs op steile hellingen met diepe sneeuw trekt de auto moeiteloos een zware trailer naar boven,” vertelt Schmid.

Variabele verdeling aandrijfkracht

Onder normale omstandigheden worden alleen de voorwielen van de TGE 4x4 aangedreven. Dat houdt het verbruik laag. Maar zodra de tractie verbroken wordt, reageert het systeem automatisch en schakelt het in 0,084 seconde de achterwielen bij. De koppelverdeling tussen de voor- en achteras wordt continu aangepast, van 100% naar voren tot 100% naar achteren. De controle-unit op de koppeling maakt daarbij gebruik van informatie die afkomstig is van het ESP, ABS en ASR. Het 4x4-systeem heeft nauwelijks gevolgen voor het gewicht, de hoogte van de laadruimte of de bodemvrijheid.

Veeleisend

De MANs TGE van smARTec hebben een 177 pk sterke motor en een achttraps automaat. Ze zijn uitgerust met tal van hulpsystemen, zoals achteruitrijcamera’s, parkeersensoren en LED-koplampen. “Wat betreft de veiligheid van ons personeel zijn wij zeer veeleisend,” legt Schmid uit. Inmiddels heeft smARTec een derde MAN TGE 4x4 besteld. “Los van alle voordelen van 4x4 rijdt de MAN TGE ook nog eens bijzonder comfortabel. Alsof je in een personenauto rijdt, in plaats van een bestelbus.”

In 2018 bestond smARTec 20 jaar. Het bedrijf heeft 50 mensen fulltime in dienst en werkt met zo’n 200 freelancers. smARTec is wereldwijd actief, maar Zwitserland is het belangrijkste werkgebied. Met de MANs TGE 4x4 worden onder meer luidsprekers, schijnwerpers, projectors, versterkers en mengpanelen naar evenementen getransporteerd – of dat nu door de modder is of door diepe sneeuw.