Leusden,
06
oktober
2015
|
13:21
Europe/Amsterdam

Dé-Gé Transport kiest voor zuinig en licht

Top Torque bewijst zich

Dé-Gé Transport B.V. is onderdeel van de Dunnewind Groep, een bedrijf met een vloot van 30 trekkende eenheden. Dé-Gé zet sinds enige tijd drie nieuwe MAN TGX 18.440 4x2 BLS EfficientLine 2 trekkers met Top Torque in. Belangrijke overwegingen om voor MAN te kiezen voor Dé-Gé waren het lage eigen gewicht en een laag verbruik. Aan beide voorwaarden wordt ruimschoots voldaan zo blijkt in de praktijk. Daarnaast zijn de chauffeurs erg content met het comfort van de nieuwe MAN-trekkers.

Dé-Gé Transport rijdt met de drie nieuwe MAN-trekkers vast als charter voor N.T.M. Silo Transport. Daarnaast is het bedrijf actief in meerde takken van transport en in de grond-, weg- en waterbouw. ‘’Wij hebben een eigen aannemerij met onder meer een sloopafdeling, maar wij hebben ook onze eigen grondverzetmachines en kranen. Onze transportafdeling rijdt ook voor derden, onder meer met suikerbieten, maar ook voor een klant als N.T.M. in het internationale transport met bulkopleggers. Onze belangrijkste voorwaarden voor nieuwe trucks waren uiteraard de hoogste efficiency, de laagste kosten en vooral een laag eigen gewicht. In het bulktransport telt iedere kilo netto laadvermogen. MAN bleek in staat om een compromisloze truck aan te bieden. Met de ruime XLX cabine en 440 pk realiseert MAN een bijzonder laag eigen gewicht. Deze trekkers wegen netto 7.370 kg schoon aan de haak, en dat is inclusief een koelkast, magnetron, standairco en een compressor unit voor het lossen van de bulkoplegger’’, aldus directeur Edith Breemhaar-Dunnewind van Dé-Gé Transport B.V.'

TopTorque
De nieuwe MAN-trekkers worden internationaal ingezet en om die reden was chauffeurscomfort een belangrijk argument voor de keuze van de MAN TGX met de ruime XLX cabine. Standaard biedt die cabine al heel veel ruimte. Met het uitgebreide optiepakket en een bijzonder riante uitvoering komen de chauffeurs niks te kort. De trucks zijn voorzien van de nieuwste generatie MAN D26 motor met 440 pk en een maximaal koppel van 2100 Nm. Bijzonder is het TopTorque systeem van deze EfficientLine 2 motor. Dat systeem zorgt voor een elektronische koppelverhoging door in te grijpen in de Powertrain-Manager van de motor. In de twee hoogste versnellingen komt daardoor maar liefst 200 Nm meer koppel ter beschikking. Dat zorgt met name op hellingen voor minder terugschakelingen. Bovendien wordt hierdoor het brandstofverbruik verminderd terwijl de gemiddelde snelheid toeneemt. De chauffeurs van Dé-Gé zijn dan ook bijzonder enthousiast over dit systeem.

Speed Shifting
De EfficientLine 2 van MAN is uitgerust met de nieuwe TipMatic 2, geautomatiseerde versnellingsbak. Nieuw daarbij is de nieuwe functie ‘Speed Shifting.’ Hierdoor schakelt de bak sneller tussen de drie hoogste gangen. Dat zorgt voor minder onderbreking van de trekkracht in de klim. Deze techniek in combinatie met het TopTorque systeem maakt een ‘snelle’ 2.51 achteras overbrenging mogelijk. Dat resulteert in de praktijk in hele mooie verbruikscijfers, een uiterst comfortabele rijstijl met hoge gemiddelde snelheden en een inmiddels bewezen laag verbruik. De trucks werden geleverd door MAN-dealer Roordink uit Coevorden.'