01
februari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Alle equipes Eurol VeKa MAN Rally Team aan eindstreep

Het Eurol VeKa MAN Rally Team kun je met een derde deelname aan de Dakar-rally geen ‘rookie’ meer noemen. “Toch biedt ervaring totaal geen garantie voor succes”, aldus Rob Broekhuijsen, een van de teammanagers van het Eurol VeKa MAN Rally Team. “Succes in deze zwaarste rally ter wereld is afhankelijk van zoveel variabelen, dat alles precies op z’n plaats moet vallen. En er komt het nodige geluk bij kijken.”



Goede ervaringen

Geluk is voor een deel ook af te dwingen. Het team koos dan ook niet voor niets voor MAN-trucks. “We hebben zeer goede ervaringen met de oersterke trucks van MAN. Ook tijdens deze editie van de Dakar-rally hebben de trucks bewezen dat ze haast niet kapot te krijgen zijn. En we springen zeker niet zachtzinnig om met het materiaal”, verklaart Broekhuijsen.

De ruim 530 kW (700 pk) sterke zescilinder dieselmotor heeft bij geen van de drie wedstrijdtrucks een krimp gegeven. Niet één keer hadden de equipes Versluis, Van Vliet en De Baar een defect aan de motor. “Een ongekende prestatie”, aldus een lovende Broekhuijsen.



Concurrentie

Met een zevende (Versluis), achtste (Van Vliet) en zeventiende (De Baar) eindklassering kan het Eurol VeKa MAN Rally Team terugkijken op een geslaagde Dakar 2013. Toch had het team stiekem op iets meer gehoopt. Broekhuijsen: “Vanzelfsprekend zijn we blij dat alle equipes de eindstreep hebben gehaald. Ook over de klassering zijn we zeer tevreden, al hadden we eigenlijk een plek in de top 5 voor ogen. Zeker nadat we afgelopen zomer tijdens de in Rusland verreden Silk Way Rally een tweede plaats wisten te behalen.” De concurrentie tijdens de Dakar-rally was echter groot. “Het deelnemersveld dit jaar was enorm sterk. Bovendien kregen we met flink wat onverwachte situaties te kampen bij een aantal proeven, waardoor de beoogde top 5 net te hoog gegrepen was. Dat equipe Versluis de slotetappe – na een nek-aan-nekrace met Dakar 2012-winnaar Gerard de Rooy –  nog op zijn naam wist te schrijven, gaf de burger moed en was een mooie afsluiter van weer een geweldige editie van de Dakar-rally.”



Goede generale

Voor de volgende editie blijven de ambities hoog. Broekhuijsen: “ We gebruiken opnieuw MAN’s om volgend jaar weer een greep te doen naar een goede eindklassering.” Deze MAN’s lijken op het oog misschien ongewijzigd – afgezien van het nieuwe front van de ‘reguliere’ TGS -, niets is minder waar. “De ontwikkeling aan de truck gaat uiteraard gewoon verder. Het grootste verschil zit in de ophanging, die straks volledig onafhankelijk is en waarmee we een nog grotere kans maken om hoog in het klassement te eindigen”, stelt Broekhuijsen. En de motor? “Daar veranderen we helemaal niets, dat lijkt me duidelijk.” 

Voordat het Eurol VeKa MAN Rally Team volgend jaar januari weer aan de start staat voor de 2014-editie van de Dakar-rally, staat er nog een andere loodzware rally op het programma. “In juli hopen we de aangepaste MAN-trucks klaar te hebben zodat we kunnen deelnemen aan de Silk Way Rally, die een goede voorproef voor de Dakar-rally vormt.”