Leusden,
06
juli
2016
|
10:23
Europe/Amsterdam

30 MAN’s Lion City CNG voor Ljubljana: vaarwel, uitstoot!

  • Ljubljana, winnaar van de Europese Green Capital Award 2016, is nu nog groener dankzij 30 nieuwe MAN’s Lion City CNG.

Recent hebben 30 moderne gelede MAN-bussen op aardgas in de Sloveense hoofdstad Ljubljana de plaats ingenomen van de oudere generatie gelede en niet-gelede voertuigen. Deze nieuwe bussen van MAN bieden de inwoners van de stad een aantal belangrijke voordelen.

Enerzijds vergroten de 18 meter lange bussen de passagierscapaciteit op de drukste routes. Een gelede bus kan in totaal 155 passagiers vervoeren, waarvan er 35 kunnen zitten. Extra comfort en veiligheid zijn te danken aan de volledig vlakke, een rolstoelplank, video surveillance en een informatiesysteem met eenvoudig af te lezen LED-schermen voor de passagiers. Verder is de bus uitgerust met een airconditioningsysteem en in het plafond geïntegreerd verwarmingssysteem. Tegelijkertijd beperken de nieuwe MAN’s Lion City CNG-bussen de uitstoot van emissies dankzij de gasmotor. Efficiënte inzet wordt ondersteund door een realtime vlootbeheersysteem.

Bijna geheel CO2-neutraal
“De trend naar verstedelijking en de daarmee gelijke tred houdende grotere druk op vervoersondernemingen om hun emissies in stedelijke gebieden terug te dringen, vraagt om nieuwe oplossingen voor personenvervoer over korte afstanden. Wij zijn er trots op een bijdrage te kunnen leveren om Ljubljana dankzij onze lage-emissie en kostenefficiënte CNG-aangedreven bussen schoner en groener te maken,” verklaart Martin Strier, Managing Director van MAN Truck & Bus Slovenija. Door het gebruik van biogas of e-gas als brandstof kan personenvervoer over korte afstanden bijna geheel CO2-neutraal verlopen.

Vervanging alle Euro 4 voertuigen
“Het reduceren van de uitstoot van deeltjes met vijf ton per jaar betekent een enorme verbetering voor Ljubljana,” benadrukt Peter Horvat, directeur van de lokale vervoersonderneming LPP bij de ingebruikname van de nieuwe bussen. De zuinige zescilinder lijnmotor levert 228 kW/310 pk. De bussen zijn voorzien van een nieuwe generatie DIWA6 automaat van Voith met een geïntegreerde retarder en zijn in staat zich aan te passen aan topografische omstandigheden. Voor de vervoerder betekent de inzet van de nieuwe MAN-bussen het begin van een complete vernieuwing van hun vloot. Het doel is om de komende jaren geleidelijk alle Euro 4 voertuigen te vervangen.